Rekenkamer
De Rekenkamer onderzoekt of plannen van de gemeente goed werken, of het geld goed gebruikt wordt en of de gemeente zich aan de regels houdt. Als u vindt dat de Rekenkamer iets moet onderzoeken, kunt u dit vragen.
Contact
Neem contact op met de Rekenkamer:
- E-mail: rekenkamer@enschede.nl
- Bel met telefoonnummer 14 053 en vraag naar de Rekenkamer
Wat moet u weten
Elke gemeente moet een Rekenkamer hebben. Dit is verplicht en staat in de gemeentewet. De gemeente regelt dit zelf en bepaalt hoeveel geld ze hiervoor uitgeeft. De Rekenkamer beslist zelf welke onderwerpen zij onderzoekt. Soms vraagt de gemeenteraad aan de Rekenkamer om iets te onderzoeken. De Rekenkamer mag alle documenten van de gemeente bekijken. Voorbeelden van onderwerpen zijn:
- Afval
- Armoede
- Bijstand
- Jeugdzorg en welzijn
- Openbaar vervoer
- Schulddienstverlening
- Veiligheid
- Vliegveld
Onderzoeken
De Rekenkamer doet elk jaar 3 of 4 onderzoeken. Het laatste onderzoeksrapporten van de Rekenkamer Enschede gaan over Maatschappelijk vastgoed en Gegevensdeling in samenwerkingsverbanden. Momenteel is de Rekenkamer bezig met een onderzoek naar Algoritmen. Eind 2024 wordt een onderzoek naar Kansengelijkheid opgestart. Lees ook het jaarplan 2024.
Controle financiën
Elk jaar bekijkt de Rekenkamer de financiële documenten van de gemeente. Deze onderzoeken noemen we ‘quick scans’. In deze quick scans staan de belangrijkste conclusies en opmerkingen over de documenten. De gemeenteraad kan deze quick scans gebruiken in de vergaderingen. De volgende documenten worden bekeken:
- Gemeentebegroting: plannen, kosten en inkomsten voor de komende 4 jaar
- Zomernota: plannen van burgemeester en wethouders voor het volgende jaar
- Gemeenterekening: financieel overzicht van het vorige jaar
- Gemeenschappelijke regelingen: documenten van organisaties waarmee de gemeente samenwerkt
Jaarverslagen
Elk jaar voor 1 april maakt de Rekenkamer een jaarverslag. Het doel is duidelijk te maken wat de Rekenkamer in het afgelopen jaar deed en bereikte en wat daarvan de kosten waren.
Leden
De Rekenkamer heeft tijdelijk 6 leden:
- Harry de Boer (voorzitter)
- Johan de Kruijf
- Mirjan Oude Vrielink
- Stijn Overkamp
- Bert Kreuwel
- Anne Rietberg
De Rekenkamer krijgt bij het werk hulp van een medewerker van de gemeente: Nelleke van Proosdij (secretaris).
Vereniging van Rekenkamers
De Rekenkamer is lid van de Vereniging van Rekenkamers. Meer informatie hierover kunt u vinden op rekenkamers.nl.
Meer informatie
Overzicht onderzoeken, quick scans en jaarverslagen Rekenkamer
Privacyverklaring
De Rekenkamer verwerkt persoonsgegevens op een zorgvuldige en veilige manier. Zij werkt volgens de Europese Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en de Uitvoeringswet AVG. Meer informatie is te vinden in onze privacyverklaring.