Pilot Straatcoaches van start in Enschede
In december 2024 starten we met een pilot voor straatcoaches om jongerenoverlast beter aan te pakken.
Voor deze proefperiode, die tot eind 2025 loopt, ontvangt de Stichting Aanpak Straat- en Schoolveiligheid (SASS) een subsidie van € 204.063,-. Het doel is niet alleen het terugdringen van overlast, maar ook het ondersteunen van jongeren en het versterken van de samenhang in de wijken. Straatcoaches zijn een aanvulling op het reguliere jongerenwerk en worden ingepast in de totale op jeugd gerichte ketenaanpak. In Enschede werken al verschillende partijen samen om leefbaarheid en veiligheid in de wijken te versterken.
Enschede telt ruim 48.000 jongeren van 152 verschillende nationaliteiten. Met de meeste jongeren gaat het goed, maar een klein deel heeft extra begeleiding nodig. Ongeveer 5,5% van de jongeren in de stad loopt risico om betrokken te raken bij overlast of (kleine) criminaliteit. Straatcoaches kunnen hier een verschil maken. Door hun ervaring en betrokkenheid met de wijken kennen ze de jongeren goed en kunnen ze op een laagdrempelige manier contact maken. Ze zorgen voor verbinding, signaleren problemen op tijd en helpen mee overlast te voorkomen.
“Dit project is helemaal in lijn met het coalitieakkoord. Waarin we gericht werken aan een veilige en schone stad en waarbij aandacht voor jongeren speerpunt is. Straatcoaches bieden meer dan alleen een oplossing voor ernstige overlast,” zegt wethouder Niels van den Berg (Jongeren en Veiligheid). “Ze vormen een voorbeeld voor jongeren en bouwen bruggen in de buurt. Met hun aanwezigheid en snelle inzet verbeteren ze niet alleen de veiligheid in de wijken, maar geven ze jongeren ook perspectief. Dit is precies de aanpak die we nodig hebben.”
Het team van 4 straatcoaches vormt een flexibel Quick Respons Team. Dit betekent dat ze overal in de stad ingezet kunnen worden, op plekkenwaar dit het meest urgent is. Bijvoorbeeld bij overlast rond scholen, sportvelden of winkelcentra. Zo kan de gemeente snel inspelen op situaties waar dat nodig is.
De pilot wordt halverwege 2025 geëvalueerd om te kijken of deze aanpak structureel kan worden voortgezet. In andere steden hebben straatcoaches al bewezen een positieve bijdrage te leveren aan veiligheid en leefbaarheid. We willen met deze pilot die successen ook in onze stad behalen.