Meldpunt slecht verhuurderschap
De Wet goed verhuurderschap moet ongewenst gedrag van verhuurders tegengaan. Zoals te hoge borg vragen, oneerlijke servicekosten rekenen, discrimineren en bedreigen. In de wet staan regels waaraan alle verhuurders zich moeten houden. Werken verhuurders niet volgens die regels, dan kan de gemeente een waarschuwing of boete geven. Huurders kunnen ongewenst gedrag melden bij de gemeente en hierover vragen stellen.
Wat kunt u melden
Dit zijn de regels van goed verhuurderschap, waarover u een melding kunt doen:
- Verhuurder mag de woningzoekende niet discrimineren.
- Verhuurder mag de huurder niet bedreigen of bang maken.
- Verhuurder mag maximaal 2 maanden kale huur aan borg vragen (Burgerlijk Wetboek artikel 261b van boek 7).
- Verhuurder moet een schriftelijk huurcontract maken.
- Verhuurder moet huurders goed informeren. Over rechten en plichten van de huurder over de woning (die niet in het huurcontract staan). Over de hoogte van de borg en wanneer huurders die terugkrijgen als het huurcontract stopt. Over contactinformatie waar de huurder de verhuurder kan bereiken. Over informatie van het meldpunt ongewenst verhuurgedrag. Over de servicekosten: verhuurders moeten een compleet overzicht van de kosten laten zien.
- Verhuurder rekent alleen servicekosten die in de wet staan (Burgerlijk Wetboek artikel 259 en 261 van boek 7).
- Verhuurbemiddelaar mag geen bemiddelingskosten aan de huurder vragen.
- Het WWS(O) wordt dwingend voor het ‘laag- en middensegment’. Het is dus verboden een gereguleerde woonruimte te verhuren met een huurprijs die hoger is dan het WWS(O) toestaat.
- Het is verboden een huurverhoging toe te passen die het maximale huurprijsverhogingspercentage overschrijdt.
Verhuurt de verhuurder aan een buitenlandse werknemer, dan moet de verhuurder ook:
- Een huurcontract vastleggen, los van het werkcontract
- Huurders schriftelijk informeren in een taal die zij begrijpen
Maximale huur
De maximale huurprijs van een woning wordt bepaald op basis van het aantal punten dat een woning heeft volgens het Woningwaarderingsstelsel (WWS). Dit puntenaantal kan worden berekend met de Huurprijscheck van de Huurcommissie. Dit is een online tool die het Woningwaarderingsstelsel (WWS) inzichtelijk maakt. Welke Huurprijscheck wordt gebruikt, is afhankelijk van of de woning zelfstandig of onzelfstandig is.
Wanneer u een melding wilt maken over de huurprijs van uw woning, vergeet dan niet dit formulier aan uw melding toe te voegen.
Wie kan iets melden
Het meldpunt is er voor iedereen die een woning huurt van:
- Particuliere verhuurders
- Verhuurbemiddelaars (bureaus die huurders in contact brengen met particuliere verhuurders)
- Werkgevers die woningen voor buitenlandse werknemers regelen
Huurder van een woningcorporatie
- Huurt u een woning van een woningcorporatie, dan kunt u alleen een melding doen bij maximale huurprijzen (regel 8) en huurprijsverhogingen (regel 9).
- U kunt uw melding indienen via de interne klachtenprocedure van de woningcorporatie.
- Bent u niet tevreden over de afhandeling van uw klacht? Dan kunt u een onafhankelijke klachtencommissie inschakelen.
- Het adres van deze commissie vindt u op de website van uw woningcorporatie of kunt u navragen bij uw woningcorporatie.
Wat doen we met uw melding
Wij bieden hulp of verwijzen door naar een andere partij die u kan helpen.