Meldpunt kwaliteit en veiligheid kinderopvang
Het kan gebeuren dat u zich zorgen maakt over de kwaliteit of veiligheid van een kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang of gastouderopvang. U kunt dit melden bij de gemeente of de GGD.
Wel adviseren wij u om eerst de volgende stappen te nemen:
- Praat eerst met de kinderopvang, de gastouder of het gastouderbureau. Zij kunnen u het beste uitleggen wat de situatie is en eventueel verbeteringen aanbrengen.
- Geef uw zorgen door aan de Oudercommissie van de kinderopvang.
- Zijn uw zorgen dan nog niet opgelost, of bespreekt u uw zorgen liever niet met de kinderopvang zelf, dan kunt u een melding doen bij de GGD of bij uw gemeente.
Waar kunt u een melding doen
- U kunt direct een melding doen bij de GGD. Doe dit zo concreet mogelijk. Op de website van de GGD staat wat de Inspecties kinderopvang in Twente doen en hoe u contact kunt opnemen.
- U kunt ook anoniem een melding doen bij de GGD. De GGD behandelt de melding vertrouwelijk.
- U mag ook een melding doorgeven aan de gemeente. Stuur een e-mail naar registratiekinderopvang@enschede.nl of bel met telefoonnummer 14 053.
Wat gebeurt er met uw melding
Na het ontvangen van een melding onderzoekt de GGD of het kinderdagverblijf, de buitenschoolse opvang, het gastouderbureau of de voorziening voor de gastouderopvang voldoet aan de wettelijke eisen.
Is er iets niet in orde en de kinderopvang lost het niet op, dan onderneemt de gemeente actie.
Heeft u een klacht
- Voor persoonlijke klachten, gebruikt u de klachtenregeling van de kinderopvang.
- Komt u er niet uit met de kinderopvang, dan kan Klachtenloket Kinderopvang u helpen bij het vinden van een oplossing.
- Als u dan nog steeds een klacht heeft, dan kunt u naar De Geschillencommissie. Alle kinderopvangorganisaties zijn hier verplicht bij aangesloten.
- Voor klachten over een GGD-inspecteur kunt u contact opnemen met de klachtenfunctionaris van de GGD Twente.
- U kunt ook contact opnemen met BOinK, de belangenvereniging voor ouders in de kinderopvang.