Handvest Open Enschede

De gemeente houdt zich aan 11 gedragsregels voor de dienstverlening. Dat is de belofte van de gemeente Enschede aan de inwoners van onze stad. Enschede is de eerste gemeente in Nederland die het handvest heeft ondertekend.

Tekst van het Handvest

  1. We zijn voor u bereikbaar en laten u weten hoe u ons kunt bereiken (aan de balie, telefonisch en per e-mail) en wie uw contactpersoon is. 
  2. In ons contact met u zijn we duidelijk en gebruiken we klare taal. We zeggen wat we doen en we doen wat we zeggen. 
  3. Als we informatie van u vragen, leggen we uit wat we van u willen weten en waarom. 
  4. We bieden u toegang tot alle informatie over het verloop van onze besluitvorming die voor u van belang is, desgewenst via een digitaal systeem.
  5. Naar uw vraag of probleem luisteren we serieus. Samen met u zoeken we naar een oplossing. Als we zelf geen oplossing kunnen bieden, dan helpen we u verder. 
  6. We nemen onze besluiten zo snel mogelijk, in ieder geval binnen de wettelijke termijn.
  7. We benaderen besluiten die we nemen niet ‘zwart-wit’ en kijken met een open blik naar wat er mogelijk is.
  8. Als we een besluit nemen dat voor u belangrijk is, dan zorgen we ervoor dat dit voor u niet als verrassing komt. We leggen u uit waarom we dat besluit nemen.
  9. Als we een besluit over u nemen waar de wet schuurt met wat het beste besluit lijkt, kijken we met meerdere collega’s naar uw zaak, voordat we een beslissing nemen.
  10. Als u een klacht of bezwaarschrift bij ons heeft ingediend, nemen we binnen een week persoonlijk contact met u op. We bespreken met u hoe we uw klacht of bezwaar het beste kunnen behandelen.
  11. Als we ons niet kunnen houden aan de regels van dit Handvest, leggen we u uit waarom.