Beschrijving van de organisatie
De gemeenteraad is het hoogste bestuursorgaan in onze gemeente. De griffie ondersteunt de gemeenteraad. De gemeenteraad geeft aan wat er in een gemeente moet gebeuren en controleert het werk van de burgemeester en wethouders. Het college van burgemeester en wethouders (college van B&W) is het dagelijks bestuur van de gemeente. De bevoegdheden van het college staan in de Gemeentewet. De gemeentesecretaris geeft, als algemeen directeur, leiding aan de ambtelijke organisatie.
De ambtelijke organisatie bestaat uit 4 aandachtsgebieden:
- Stadsdelen, Concernzaken en Algemeen
- Sociaal
- Fysiek
- Bedrijfsvoering
Onder de aandachtsgebieden hangen clusters met afdelingen met elk hun eigen expertise op specifieke terreinen.
Stadsdelen, Concernzaken en Algemeen
Deze clusters zijn onderdeel van dit aandachtsgebied:
Concernstaf
De Concernstaf adviseert en ondersteunt het college, de burgemeester, de gemeentesecretaris en het gemeentelijk directieteam. Onderdeel hiervan is de verbinding tussen bestuur, de stad en de gemeentelijke organisatie te ondersteunen en waar mogelijk te verbeteren. Dit vraagt om een goede wederzijdse verbinding met de organisatie, waarbij de korte afstand naar het bestuur en andere partners binnen de gemeente essentieel is.
Stadsdeelmanagement
Het Stadsdeelmanagement wil in ieder stadsdeel (Noord, Centrum, Zuid, Oost en West) het leven en werken zo aangenaam mogelijk maken. Het stadsdeelmanagement heeft een verbindende rol en sluit aan bij ideeën en initiatieven in de wijken en buurten. Samen met onder andere woningcorporaties, politie, welzijnsinstellingen en scholen zorgen zij voor een prettige en veilige leefomgeving.
Chief Information Officer (CIO)
De CIO is verantwoordelijk voor de kaders en het beleid van de gemeente brede(digitale) dienstverlening en de digitale voorzieningen van de gemeente. Belangrijkste thema´s hierin zijn:
- Informatiebeveiliging
- Continuïteit
- Inclusieve (digitale) dienstverlening
- Bescherming van persoonsgegevens
Steeds meer wetten schrijven voor hoe we als samenleving om (moeten) gaan met digitalisering. Deze wetten vertalen zij naar lokaal beleid en (digitale) diensten waar inwoners en ondernemers allen gebruik van kunnen maken.
Sociaal
Deze clusters zijn onderdeel van dit aandachtsgebied:
Strategie en beleid sociaal
Het cluster Strategie en Beleid Sociaal Domein richt zich op:
- Beleidsontwikkeling
- Beleidsimplementatie
- Contractmanagement
- Subsidieverstrekking
- Toezicht
Zij houden zich bezig met onderwerpen zoals:
- Werk en inkomen
- Zorg en wonen
- Jeugd
- Asiel en integratie
- Gezondheid en sport
- Welzijn en wijkontwikkeling
Zij werken aan bestaanszekerheid, gezondheid en kansengelijkheid. Zij werken samen met partners en andere clusters binnen het sociaal domein. Strategische keuzes worden vertaald naar oplossingen die impact hebben op de inwoners van Enschede.
Wijkteams
Het cluster Wijkteams werkt samen met de Stichting Maatschappelijke dienstverlening in het samenwerkingsverband Wijkteams in Enschede. De ongeveer 300 medewerkers van de wijkteams ondersteunen inwoners met vragen naar jeugdhulp en of maatschappelijke ondersteuning. Zij geven informatie, advies of verlenen zelf hulp. In geval van zorg en veiligheidsvraagstukken houden zij het overzicht zodat de verschillende hulp die nodig is op elkaar wordt afgestemd. Zij geven een indicatie af voor hulp door een zorgaanbieder. Dat kan zijn:
- Hulp bij opvoeding
- Behandeling voor jeugdigen met GGZ- problemen tot dagbesteding
- Hulpmiddelen
- Trapliften
- Vervoersvoorzieningen
De wijkteammedewerkers werken decentraal vanuit verschillende locaties in de stadsdelen en zijn daarnaast te vinden bij de wijkwijzers, scholen en huisartsen.
Werk en Inkomen
Het cluster Werk en Inkomen draagt bij aan de bestaanszekerheid van inwoners die het alleen niet redden. Zij:
- Voorkomen en bestrijden schoolverzuim en schooluitval.
- Begeleiden jongeren tussen 12 en 27 jaar weer terug naar school, naar werk of een combinatie daarvan.
- Verstrekken (bijzondere) bijstand en ondersteuning, maar stoppen dit ook als er geen recht op is.
- Helpen inwoners met een P-wet-uitkering om weer mee te doen in de samenleving. Of om weer aan het werk te gaan.
- Zorgen voor ondersteuning bij het vinden van werk.
- Begeleiden statushouders bij hun inburgering.
- Helpen mensen met financiële problemen.
- Coördineren de nazorg bij ex-gedetineerden.
- Reguleren voor 8 gemeenten de instroom, doorstroom en uitstroom bij het beschermd wonen.
Beschut
Het cluster Beschut is het Werkontwikkelbedrijf DCW van gemeente Enschede. Zij zijn werkgever voor 400 medewerkers in een beschutte werkomgeving. Daarnaast begeleiden zij via de afdeling Werkroute trajectkandidaten in hun weg naar werk. Deze kandidaten zijn onder andere afkomstig vanuit inburgering, het voortgezet speciaal onderwijs, de bijstand of WLZ. Zij zijn gehuisvest op twee locaties: de Spoordijkstraat en de Blijdensteinbleekweg.
Programmabureau Sociaal
Het Programmabureau ondersteunt het management binnen het sociaal domein in het bepalen en het vasthouden van de gewenste koers. Het gaat daarbij met name om de Planning & Control-documenten en de informatievoorziening.
Bedrijfsvoering
Deze clusters zijn onderdeel van dit aandachtsgebied:
Finance en Control
Het cluster Finance en Control helpt om te laten zien of we onze financiën op orde hebben. Waar we het geld aan uitgeven, leggen zij vast in de gemeentebegroting. Aan het einde van het jaar laten zij weten of dit is gelukt, en dat kunt u lezen in de jaarrekening. Dit is zoals het hoort. Tijdens het jaar houden zij de financiële administratie bij. Zij zorgen ervoor dat rekeningen op tijd worden betaald en we controleren dat inkomsten op tijd binnenkomen. Binnen de organisatie geven zij advies aan afdelingen over hun uitgaven, zodat we altijd een goed overzicht hebben. Zij zorgen er ook voor dat we de zaken goed plannen en beheersen. Zij leggen doelen, afspraken en resultaten vast en monitoren deze.
IT Bedrijf
Het cluster IT Bedrijf levert, beheert en onderhoudt alle IT-producten en -diensten die de gemeente nodig heeft. Denk hierbij aan:
- Netwerk- en serverbeheer
- Gegevensbeheer
- Informatieveiligheid
- Ondersteuning van eindgebruikers.
Ook ondersteunen wij de digitale diensten voor de inwoners zoals:
- Online dienstverlening
- Digitale formulieren
- Gemeentelijke website
Deze diensten moeten altijd beschikbaar, veilig en gebruiksvriendelijk zijn. Zij streven voortdurend naar verbetering van deze diensten. Zij hebben bijzondere aandacht voor de veiligheid en privacy van gegevens. Daardoor voldoen wij aan de wet- en regelgeving op het gebied van informatieveiligheid.
Interne dienstverlening
De ambtenaren in de interne dienstverlening:
- Ondersteunen de afdelingen bij hun inkopen
- Geven juridisch advies en handelen Woo-verzoeken en bezwaarschriften af
- Maken en voeren het P&O beleid uit en zorgen voor de juiste mensen op de juiste plek
- Beheren het gemeentelijk vastgoed in de stad, waaronder gebouwen voor maatschappelijke organisaties en huisvesting voor scholen.
- Verkopen en kopen vastgoed
- Zorgen ervoor dat bezoekers zich welkom voelen bij ons
- Zorgen ervoor dat onze medewerkers goed kunnen werken in onze gebouwen.
Controller, Dienstverlening en algemeen
Het cluster Dienstverlening is hét visitekaartje van onze organisatie. Zij staan in direct contact met de inwoners en ondernemers. Zij kunnen dan ook direct iets betekenen. Hierdoor hebben zij een grote invloed op de dienstverlening en het imago van onze stad. Een verantwoordelijke taak, waarbij de inzet van onze medewerkers meteen zichtbaar is.