Contact met de gemeenteraad
Er zijn verschillende manieren waarop u in contact kunt komen met de gemeenteraad:
- Ga naar de raadsvergaderingen en vergaderingen van de stedelijke commissie en stadsdeelcommissies. Alle vergaderingen zijn openbaar en toegankelijk voor publiek.
- Maak gebruik van het spreekrecht tijdens vergaderingen van de stedelijke commissie en stadsdeelcommissies.
- Stuur een e-mail of brief naar de raad en/of de raadsfracties.
- Maak een afspraak met een woordvoerder of specialist van een raadsfractie.
- Ga naar de informatieavonden, discussieavonden en/of inloopavonden over een thema of project.
Brief of e-mail aan de gemeenteraad
Als u een brief of e-mail stuurt naar de gemeenteraad, dan komt uw e-mail of brief op de lijst van ingekomen stukken voor de gemeenteraad. Deze lijst wordt geanonimiseerd geplaatst op de website van de gemeenteraad. De actuele lijst wordt ook in elke raadsvergadering vastgesteld. De gemeenteraadsleden kunnen het volgende met uw e-mail of brief doen:
- Lezen en er kennis van nemen
- Uw mening meewegen als ze een besluit nemen
- Het college van burgemeester en wethouders (B&W) vragen om een inhoudelijke reactie te geven
Raadsleden van één of meer fracties kunnen contact met u zoeken over uw mail of brief. Daarom laten we uw contactgegevens van uw e-mail of brief wel in de beveiligde digitale omgeving van de gemeenteraad staan. Niet alle politieke partijen in de gemeenteraad hebben dezelfde mening over de verschillende onderwerpen die via e-mails of brieven onder hun aandacht komen. Daarom is het niet mogelijk om één inhoudelijke reactie van de gehele gemeenteraad te krijgen op uw e-mail of brief. U kunt natuurlijk ook zelf altijd individuele fracties van politieke partijen in de raad benaderen.
Uw brief of e-mail is openbaar
De gemeenteraadsleden kunnen in openbare vergaderingen praten over uw e-mail of brief. De raadsgriffie kan uw e-mail of brief ook doorsturen naar mensen die dit opvragen. Dat kunnen inwoners maar ook journalisten zijn. Privacygevoelige gegevens als namen, (e-mail)adressen en telefoonnummers worden onherkenbaar gemaakt, als de brief wordt opgevraagd door inwoners of journalisten.
Contact
De raadsgriffie geeft hulp en advies aan de raadsleden. U kunt uw mail of brief sturen naar de raadsgriffie (de ondersteuning van de gemeenteraad). De raadsgriffie zorgt ervoor dat uw mail of brief bij alle raadsleden van alle raadsfracties in de gemeenteraad terecht komt. Stuur uw:
- E-mail naar: raadsgriffie@enschede.nl
- Brief naar: Gemeente Enschede t.a.v. Gemeenteraad, Postbus 20, 7500 AA Enschede
Meer informatie
Meer informatie over het bijwonen van een vergadering en de huisregels in het stadhuis vindt u in de folder 'Welkom in het stadhuis van Enschede'.